Finansai
Finansai > Akcijų ar jų nominalios vertės iš bendrovės lėšų pardavimo apmokestinimas – nepagrįstas | Spausdinti |
Akcijų ar jų nominalios vertės iš bendrovės lėšų pardavimo apmokestinimas – nepagrįstas | 2021 04 12 |
Nepagrįstas akcijų ar jų nominalios vertės iš bendrovės lėšų (nepaskirstytojo pelno) pardavimo apmokestinimas
Kai akcinė bendrovė didina įstatinį kapitalą iš bendrovės lėšų išleisdama naujas akcijas, tai akcininkai turi teisę gauti neatlygintinai šias akcijas proporcingai jų turimų akcijų nominaliai vertei.
Kai akcininkas šias akcijas parduoda iškyla gautų pardavimo pajamų apmokestinimo klausimai.
Akcijų paketas yra turtas, kuris taip pat gali būti vadinamas kapitalu.
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas (GPMĮ) nustato mokesčio objektą – kapitalo prieaugį.
Kapitalo prieaugis yra kapitalo pardavimo pajamų ir įgijimo išlaidų skirtumas.
Teigiamas skirtumas yra pelnas, neigiamas - nuostolis. GPMĮ nustatyta tvarka šis pelnas apmokestinamas 15 % tarifu, atsižvelgiant į taikomas lengvatas.
Nuostolis, savaime suprantama, turi būti neapmokestinamas, tačiau dėl teisės aktų prieštaravimų tikrovėje yra apmokestinamas ir nuostolis, ir nulinis pardavimo rezultatas, ir pertekliniai apmokestinamas pelnas.
Pavyzdys 1.
Jeigu nupirktos 100 vnt. akcijų už 1 mln. € būtų parduodamos už 1,5 mln., 1 mln., 0,75 mln. € kainas, tai šių operacijų apmokestinimo rezultatas pagal GPMĮ būtų toks:
Nupirktos akcijos vnt. |
Parduotos akcijos vnt. |
Išlaidos € |
Pajamos € |
Pelnas +/ nuostolis - € |
GPM € |
100 |
100 |
1 000 000 |
1 500 000 |
500 000 |
75 000 |
100 |
100 |
1 000 000 |
1 000 000 |
0 |
0 |
100 |
100 |
1 000 000 |
750 000 |
-250 000 |
0 |
Pavyzdys 2.
Jeigu prieš pardavimą bendrovė iš nepaskirstytojo pelno išdavė akcininkui neatlygintinai papildomus 900 vnt. akcijų, tai šių operacijų apmokestinimo rezultatas jau būtų visai kitoks, nes joms būtų taikomas Vyriausybės 2003 m. nutarimo Nr. 133 punktas Nr. 9, galiojančios redakcijos punktas Nr. 11:
1 dalis Akcijų skaičius vnt. |
2 dalis Išlaidos € |
3 dalis Pajamos € |
||||||
pirktos |
iš pelno |
parduotos |
pirktos |
iš pelno |
viso |
pirktos |
iš pelno |
viso |
100 |
900 |
1000 |
1 000 000 |
0 |
1 000 000 |
150 000 |
1 350 000 |
1 500 000 |
100 |
900 |
1000 |
1 000 000 |
0 |
1 000 000 |
100 000 |
900 000 |
1 000 000 |
100 |
900 |
1000 |
1 000 000 |
0 |
1 000 000 |
75 000 |
675 000 |
750 000 |
4 dalis Pelnas +/nuostolis - /€ |
5 dalis GPM € |
||||
pirktos |
iš pelno |
viso |
pirktos |
iš pelno |
viso |
-850 000 |
1 350 000 |
500 000 |
0 |
202 500 |
202 500 |
-900 000 |
900 000 |
0 |
0 |
135 000 |
135 000 |
-925 000 |
675 000 |
-250 000 |
0 |
101 250 |
101 250 |
Pavyzdžių 1 ir 2 rezultatų skirtumas yra toks:
GPM € pagal GPMĮ 19 str. |
GPM € pagal 2003 m. LRV Nr. 133 9 (11) p. |
Skirtumas € |
75 000,00 |
202 500,00 |
127 500,00 |
0,00 |
135 000,00 |
135 000,00 |
0,00 |
101 250,00 |
101 250,00 |
Akcininkas net nepelningai ar nuostolingai pardavęs akcijas turi mokėti pajamų mokestį. Pelningai pardavęs mokesčio turi sumokėti ženkliai daugiau, nei priklauso.
Skirtumas gaunamas, nes Vyriausybės nutarimas nustato, kad akcijų, neatlygintinai išduotų iš bendrovės lėšų, įgijimo kaina yra nulis eurų.
Nutarime įgijimo kaina nustatyta, tačiau nutylimas atsakymas į svarbų klausimą – kokia yra tų akcijų rinkos kaina?
Atsakymo paieškos į šį klausimą neišvengiamai atvestų prie išvados, kad šių akcijų įgijimo kaina nėra ir niekaip negali būti nulis.
Gali kilti mintis, kad jeigu 100 vnt. pirktų akcijų už 1 mln. Rinkos kaina 1 vnt. yra 1 000 000 / 100 = 10 000, tai iš bendrovės lėšų išduotų akcijų 1 vnt. rinkos kaina taip pat 10 000.
Tokia mintis yra klaidinga, nes tada tektų pripažinti, kad akcijų paketo ir visa emitento rinkos kaina, dėl lėšų pervedimo iš nuosavo kapitalo nepaskirstytojo pelno sąskaitos į įstatinio kapitalo sąskaitą, padidėjo 10 kartų t.y. pavyzdžio atveju yra jau ne 1 mln., o 10 mln.
Savaime suprantama tai yra neįmanoma.
Akcijų iš bendrovės lėšų 1 vnt. įgijimo kaina turi būti nustatoma pirktų akcijų įgijimo kainą dalinant iš pirktų akcijų ir išduotų akcijų skaičių sumos.
Pateikto pavyzdžio atveju skaičiavimas turi būti toks: 1 000 000 / (100+900) = 1 000.
Iš tikrųjų skirtumo tarp pavyzdžių 1 ir 2 neturi būti, o apmokestinimo rezultatas abiem atvejais turi būti koks pateiktas pavyzdyje 1.
Vyriausybė, nustatydama akcijų iš bendrovės lėšų įgijimo kainą nulį eurų, šias akcijas kvalifikuoja savarankišku mokesčio objektu, tačiau jos negali būti mokesčio objektu, nes GPMĮ nustato, kad šios akcijos nėra pajamos ar turtas.
Vadinasi jos nėra ir kapitalo prieaugis ir dėl to negali būti savarankišku mokesčio objektu.
Mokesčių administravimo įstatymas nustato turinio viršenybės prieš formą principą.
Akcijų paketo kaip kapitalo turinį sudaro akcijų dalis įstatiniame kapitale, o akcijų skaičius ir jų nominali vertė yra tik kapitalo forma.
Kai akcijos išduodamos iš bendrovės lėšų ar didinama jų nominali vertė, tai keičiasi tik šie rodikliai, o turinys – akcijų paketo dalis įstatiniame kapitale, akcijų paketo rinkos kaina, akcininko turtinių ir neturtinių teisių apimtis išlieka nepakitę.
Akcijų ar jų nominalios vertės iš bendrovės lėšų suteikimas akcininkui nėra pajamų ar turto gavimas, nėra kapitalo prieaugis, o yra kapitalo nominalios struktūros pertvarkymo rezultatas, kuris, kaip toks, nėra mokesčio objektu.
Akcininkas, gavęs akcijas ar jų nominalią vertę iš bendrovės lėšų, turto prasme nieko papildomai neįgyja ir jokio papildomo turto neatsiranda, pasikeičia tik nominalas ir 1 vnt. akcijos rinkos kaina, tačiau paketo kaina išlieka tokia pati.
Lygiai taip pat kaip asmuo, turintis 1 000 € banknotais po 100 €, iškeitęs juos į banknotus po 10 € turto prasme nieko papildomai neįgyja.
2000-03-15, 2003-03-17 nutarimais Konstitucinis teismas pasisakė, kad, be kita ko, mokesčio objektas gali būti nustatytas tik įstatymu.
Vadinasi, Vyriausybė neturi kompetencijos savo nutarimu nustatyti mokesčio objektą – kapitalo nominalios struktūros pertvarkymo rezultatą.
Iš to seka, kad 2003 m. Vyriausybės nutarimo Nr. 133 punktas Nr. 9 (11) negali būti taikomas dėl prieštaravimo GPMĮ 2 str. 14 d. 1 p. ir 15 d., 19 str., turinio viršenybės prieš formą principui, ūkinės operacijos turiniui, Konstitucinio teismo nutarimams.
Gyventojų nepagrįstai šio 9 (11) punkto pagrindu jau sumokėtas pajamų mokestis turi būti jiems grąžintas.
www.infolex.lt inf.