Buhalteriams, finansininkams, vadovams, teisininkams, biurų administratoriams. JŪS PRIVALOTE ŽINOTI DAUGIAU!

Lietuvoje

split_long.png
Elektroninių PVM sąskaitų faktūrų pranašumai, trūkumai ir pokyčiai nuo 2013 metų 2012 11 14

Išrašomos ir gaunamos el. PVM sąskaitos faktūros gali padėti įmonėms sutaupyti finansinių ir organizacinių išteklių, t. y. paspartėja apsikeitimas tokiomis sąskaitomis, jų nereikia spausdinti, siųsti paštu, laikyti popierinio archyvo. Nepaisant to, šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose nustatyti apribojimai apsunkina el. PVM sąskaitų faktūrų naudojimą.

 

Iki šiol Lietuvoje el. PVM sąskaitas faktūras naudoja palyginti nedaug įmonių, tačiau tarp jų gana populiaru PVM sąskaitas faktūras siųsti el. paštu.

 

Be to, įvairiose Europos Sąjungos (ES) valstybėse narėse el. PVM sąskaitoms faktūroms taikomos nevienodos nuostatos.

 

Taigi dėl valstybėse narėse nustatytų skirtingų apribojimų el. PVM sąskaitomis faktūromis gali būti sudėtinga naudotis ir tarptautiniu mastu.

 

Siekiant suvienodinti ir supaprastinti el. PVM sąskaitų faktūrų tvarką, 2010 m. liepos 13 d. priimta Tarybos direktyva 2010/45/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos nuostatos dėl sąskaitų faktūrų išrašymo taisyklių.

 

Šios Direktyvos pakeitimais siekiama suvienodinti elektroninėms ir popierinėms PVM sąskaitoms faktūroms keliamus reikalavimus, o tai turėtų paskatinti ir supaprastinti naudojimąsi tokiomis sąskaitomis.

 

Straipsnyje aptarsime šiuo metu teisės aktų keliamus el. PVM sąskaitų faktūrų išrašymo reikalavimus, el. PVM sąskaitų faktūrų pranašumus ir trūkumus, Lietuvoje plačiai paplitusį PVM sąskaitų faktūrų siuntimą el. paštu.

 

Pakalbėsime ir apie nuo 2013 metų įsigaliosiančius pakeitimus.

 

El. PVM sąskaitų faktūrų reglamentavimas

 

Tarybos direktyvos 2006/112/EB 218 straipsnis nurodo, kad valstybės narės PVM sąskaitomis faktūromis laiko rašytinės ar elektroninės formos dokumentus, jeigu jie tenkina direktyvoje nustatytas sąlygas.

 

Todėl el. PVM sąskaitos faktūros mokesčių tikslais pripažįstamos tokia pačia tvarka kaip ir popierinės PVM sąskaitos faktūros.

 

Pagal Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (PVMĮ) 79 str. 7 dalį PVM sąskaitos faktūros gali būti išrašomos elektroninėmis priemonėmis, tačiau tik jei yra užtikrintas PVM sąskaitų faktūrų autentiškumas ir vientisumas specialiomis techninėmis priemonėmis.

 

El. PVM sąskaitų faktūrų išrašymą, siuntimą ir saugojimą reglamentuoja Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (VMI prie FM) 2004 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. VA-82 patvirtintos Elektroninių pridėtinės vertės mokesčio sąskaitų faktūrų išrašymo, išsiuntimo ir saugojimo taisyklės (toliau – Taisyklės).

 

Elektroninėmis PVM sąskaitomis faktūromis laikomos tokios PVM sąskaitos faktūros, kurios yra išrašomos, išsiunčiamos, gaunamos ir saugojamos elektroninėmis priemonėmis.

 

Elektroninės priemonės turėtų būti suprantamos kaip elektroninė įranga, skirta duomenims apdoroti ir saugoti.

 

PVM sąskaitų faktūrų autentiškumas ir vientisumas gali būti užtikrinamas vienu iš šių būdų:

 

♦ naudojant saugų elektroninį parašą, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatyme, arba

 

♦ naudojant specializuotą elektroninių duomenų priėmimo ir perdavimo programinę įrangą (angl. Electronic Data Interchange, EDI), kurios elektroninių duomenų priėmimo ir perdavimo specifikacija atitinka UN/EDIFACT standartus, arba

 

♦ naudojant Lietuvos Respublikos registruoto komercinio banko įstaigos ar kitos įmonės, įstaigos ar organizacijos programinę įrangą, kurios el. duomenų priėmimo ir perdavimo specifikacija atitinka UN/EDIFACT standartus.

 

Šios Taisyklės taip pat nustato, kad asmenys išrašytas ir gautas el. PVM sąskaitas faktūras turi saugoti elektroninėmis priemonėmis ir jų neprivaloma išspausdinti popieriuje kaip išrašant ir gaunant popierines PVM sąskaitas faktūras.

 

Norint naudoti el. PVM sąskaitas faktūras, reikalingas išankstinis pirkėjų sutikimas. Toks pirkėjų ir pardavėjų sutikimas gali būti išreiškiamas konkliudentiniais veiksmais (pvz., pirkėjai priima prekes, paslaugas, sumoka už jas ir pan.) arba įforminamas raštu.

 

Vadinasi, net pasirinkus el. PVM sąskaitas faktūras, gali tekti (pvz., prekių pirkėjas neturi galimybės naudotis elektroninėmis priemonėmis) išrašyti popierines PVM sąskaitas faktūras ir jas siųsti paprastu paštu (pirkėjo pageidavimu).

 

Atkreiptinas dėmesys, kad PVM sąskaitos faktūros, siunčiamos elektroniniu paštu, paštu ar kitomis priemonėmis, nelaikomos el. PVM sąskaitomis faktūromis.

 

PVM sąskaitos faktūros, siunčiamos el. paštu

 

Mokesčių administratorius išaiškinimuose nurodo, kad PVM sąskaitos faktūros, išrašomos ne minėtaisiais būdais ir siunčiamos el. paštu, negali būti laikomos el. PVM sąskaitomis faktūromis, nes neužtikrinamas PVM sąskaitų faktūrų autentiškumas ir turinio vientisumas, t. y. PVM sąskaitos faktūros išrašymas nėra tiesioginiais įrodymais susietas su PVM sąskaitos faktūros siuntėju.

 

Dėl to tokios PVM sąskaitos faktūros laikomos popierinėmis PVM sąskaitomis faktūromis ir turi būti saugomos popierine forma.

 

Todėl asmens el. paštu išsiųstą PVM sąskaitą faktūrą pirkėjas turėtų išsispausdinti ir saugoti kartu su kitomis popierinėmis PVM sąskaitomis faktūromis.

 

Teisės aktai nenustato, kad tokios PVM sąskaitos faktūros galėtų būti saugomos elektroninėmis priemonėmis (išskyrus PVM sąskaitas faktūras, išrašytas už ilgalaikes paslaugas).

 

Tai, kai el. paštu siunčiamos PVM sąskaitos faktūros, tiek išrašomos, tiek gaunamos, neišspausdinamos ir nesaugomos popierine forma, laikoma PVMĮ 78 str. 7 dalies pažeidimu. Todėl pirkėjui tas gali sukelti sunkumų, susijusių su pirkimo PVM atskaita ir leidžiamų atskaitymų pripažinimo pelno mokesčio tikslais.

 

Teisinė galia nemokumo atveju

 

1. El. PVM sąskaitos faktūros

 

Dažnai kyla klausimas, ar nemokumo atveju el. PVM sąskaitos faktūros turi tokią pačią teisinę galią?

 

El. PVM sąskaitos faktūros turi tokią pačią teisinę galią kaip ir popierinės PVM sąskaitos faktūros. Jei el. PVM sąskaita faktūra buvo išsiųsta naudojantis EDI programine įranga arba duomenų perdavimo ir priėmimo sistema, pardavėjas gali išsiųsti informacinį pranešimą-priminimą, naudodamasis tos sistemos, kuria buvo išsiųsta el. PVM sąskaita faktūra, priemonėmis.

 

Be to, dažniausiai šios sistemos turi funkciją, leidžiančią matyti, ar PVM sąskaita faktūra buvo peržiūrėta, o tai prilyginama PVM sąskaitos faktūros įteikimu pirkėjui. Šios sistemos užtikrina, kad, išsiuntus pirkėjui el. PVM sąskaitą faktūrą, jis būtų informuojamas apie jos gavimą.

 

Todėl el. PVM sąskaitos faktūros perdavimas šiomis sistemomis prilyginamas PVM sąskaitos faktūros išsiuntimui registruotu paštu.

 

Nemokumo atveju, jei el. PVM sąskaita faktūra buvo pasirašyta saugiu elektroniniu parašu ir išsiųsta el. paštu, pardavėjas gali tokiam pirkėjui išsiųsti spausdintą tokios el. PVM sąskaitos faktūros variantą, kad turėtų įrodymus dėl įteikimo.

 

2. PVM sąskaitos faktūros, siunčiamos el. paštu

 

Kai pirkėjui el. paštu buvo išsiųsta rašytinė PVM sąskaita faktūra ir jis delsia atsiskaityti su pardavėju, rekomenduotina išsiųsti jam spausdintą tokios PVM sąskaitos faktūros variantą. Taip būtų teisiškai užsitikrinama kaip ir popierinių PVM sąskaitų faktūrų atveju.

 

Remiantis šiuo metu galiojančia praktika, PVM sąskaitos faktūros išsiuntimas registruotu paštu leidžia įtvirtinti tokios PVM sąskaitos faktūros įteikimo pirkėjui faktą.

 

El. PVM sąskaitų faktūrų ir PVM sąskaitų faktūrų, siunčiamų el. paštu, palyginimas

 

Lyginamojoje lentelėje pateikiame pagrindinius el. PVM sąskaitų faktūrų ir PVM sąskaitų faktūrų, siunčiamų el. paštu, skirtumus.

 


PVM sąskaitos faktūros tipas


El. PVM sąskaita faktūra PVM sąskaita faktūra, siunčiama el. paštu
Išrašymas Taisyklių 5 punkte nustatytais būdais Asmenų naudojamomis priemonėmis
Siuntimas EDI arba duomenų priėmimo ir perdavimo sistemų teikiamomis el. priemonėmis arba pasirašant saugiu el. parašu – el. paštu El. paštu
Saugojimas Elektronine forma Spausdinta forma
Teisinė galia (mokesčių tikslais) Atitinka įprastinę PVM sąskaitą faktūrą. Atitinka įprastinę PVM sąskaitą faktūrą, jei yra išspausdinama.
Nemokumo atveju Atitinka įprastinę PVM sąskaitą faktūrą. Rekomenduotina išsiųsti spausdintą PVM sąskaitą faktūrą.
Įgyvendinimas Papildomų laiko sąnaudų ir išlaidų reikalauja duomenų priėmimo ir perdavimo sistemų diegimas bei suderinimas su apskaitos programomis ir saugaus el. parašo gavimas iš atsakingų institucijų. Viskas padaroma iškart ir nereikia papildomų išlaidų.

 

Pakeitimai nuo 2013 m. sausio 1 d.

 

Siekiant supaprastinti el. PVM sąskaitų faktūrų naudojimą ir jas suvienodinti su popierinėmis PVM sąskaitomis faktūromis, nuo 2013 metų įsigalioja naujos PVMĮ nuostatos, susijusios su el. PVM sąskaitų faktūrų išrašymu (atsižvelgiant į minėtosios direktyvos 2010/45/ES įgyvendinimą).

 

Remdamiesi šiuo pakeitimu, apmokestinamieji asmenys PVM sąskaitų faktūrų autentiškumą, vientisumą ir įskaitomumą galės užtikrinti bet kokiomis verslo priemonėmis.

 

Taigi, nuo 2013 metų iš apmokestinamųjų asmenų nebus reikalaujama taikyti kokios nors konkrečios el. PVM sąskaitų faktūrų išrašymo technologijos, kaip to reikalaujama pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus.

 

Tiesa, el. PVM sąskaitų faktūrų autentiškumą ir vientisumą bus galima užtikrinti ir taikant apsikeitimo elektroniniais duomenimis ir saugaus elektroninio parašo technologijas, tačiau šis reikalavimas nebebus privalomas.

 

Tad įmonės, kurios iki šiol el. PVM sąskaitų faktūrų autentiškumui ir vientisumui užtikrinti naudojo saugų elektroninį parašą ar kitas nustatytas technologines priemones, neprivalės nieko keisti, o iki šiol šių technologijų netaikiusios įmonės bus paskatintos pereiti prie el. PVM sąskaitų faktūrų.

 

Nuo 2013 metų PVM sąskaitos faktūros kilmės autentiškumą patvirtins prekių (paslaugų) tiekėjo (teikėjo) ar asmens, kuris įformina PVM sąskaitą faktūrą, tapatybės tikrumas. Kadangi šiuo metu dar nėra konkrečių mokesčių administratoriaus išaiškinimų, kaip turėtų būti užtikrinamas tapatybės tikrumas, reikėtų manyti, kad tai bus galima padaryti įprastinėmis priemonėmis, t. y. pasirašant sutartis, patikrinant, ar galioja PVM mokėtojo kodas, ir pan.

 

PVM sąskaitos faktūros turinio vientisumu laikomas rekvizitų, kurie PVM sąskaitoje faktūroje nurodomi pagal PVMĮ nuostatas, buvimas.

 

Taigi, el. PVM sąskaitos faktūros privalo atitikti visus išrašomoms PVM sąskaitoms faktūroms keliamus reikalavimus.

 

Tad nuo 2013 m. sausio 1 d., suvienodinus popierinėms ir el. PVM sąskaitoms faktūroms keliamus reikalavimus, įprastinė PVM sąskaita faktūra, siunčiama el. paštu, jau galėtų būti laikoma el. PVM sąskaita faktūra ir vertinama taip pat, kaip ir popierinė PVM sąskaita faktūra.

 

Lengviau taptų archyvuoti PVM sąskaitas faktūras, nes gaunamų el. paštu PVM sąskaitų faktūrų nebereikėtų išspausdinti ir saugoti popierine forma. Ateityje el. PVM sąskaitos faktūros galėtų būti archyvuojamos apmokestinamojo asmens pasirinktu elektroniniu formatu.

 

Vis dėlto nereikėtų pamiršti, kad, supaprastinus el. PVM sąskaitų faktūrų išrašymo tvarką, visiškai atsisakyti popierinių PVM sąskaitų faktūrų gali nepavykti, nes reikalavimas gauti išankstinį pirkėjo sutikimą dėl el. PVM sąskaitų faktūrų naudojimo nebus panaikintas 2013 metais įsigaliojus pakeitimams. Kadangi vis tiek gali būti asmenų, kurie pageidaus gauti popierines PVM sąskaitas faktūras, įmonės dalį PVM sąskaitų faktūrų turės siųsti paprastu paštu.

 

Atsižvelgiant į tai, kad nuo 2013 metų reikšmingai supaprastės el. PVM sąskaitų faktūrų naudojimo tvarka, tikėtina, jog jos Lietuvoje išpopuliarės.

 

Pereinant prie el. PVM sąskaitų faktūrų, reikėtų nepamiršti įmonės naudojamų el. PVM sąskaitų faktūrų išrašymo, siuntimo ir saugojimo taisyklių palyginti su direktyvos 2010/45/ES reikalavimais. Išreikšti nuomonę šiuo klausimu gali tekti prašyti ir mokesčių administratoriaus.

 

Nors supaprastinta tvarka bus taikomas tik nuo 2013 m. sausio 1 d., rekomenduotina jau dabar įvertinti įmonės galimybes naudoti el. PVM sąskaitas faktūras ir suderinti su mokesčių administratoriumi jų atitiktį PVMĮ nuostatoms.

 

 Lina Banytė-Surplienė

UAB „PricewaterhouseCoopers“ projektų vadovė

 Lina Lapytė

UAB „PricewaterhouseCoopers“ mokesčių konsultantė

 

http://www.teisesforumas.lt

 

Dalintis:

Gaukite naujienas el. paštu

RSS

U Ž D U O K I T E   K L A U S I M Ą

             info@infolangas.lt

D Ė M E S I O ! ! !

D Ė M E S I O ! ! !

Savaitės sentencija

Nori išgirsti protingą atsakymą, protingai ir klausk.

J. V. Gėtė

Senesnės sentencijos

Buhalterio kalendorius

<
2026 m. spalis
>
I
II
III
IV
V
VI
VII
28
29
30
1
Akcijos
MOKESČIŲ KALENDORIUS
NEMOKAMI seminarai
Renginiai
REIKŠMINGOS datos
 
 

split

split

Verta žinoti

Lietuvos Respublikos Seimas 2026-uosius paskelbė Žemaičių vyskupo Motiejaus Kazimiero Valančiaus, Lietuvos radijo, Lietuvos Helsinkio grupės ir Balio Gajausko metais

split

NAUJI mokymai - Tapkite profesionalu su LINKEDIN

AKTUALŪS nuotoliniai mokymai IŠMANUSIS BIURAS

 

→  SUSIDOMĖJOTE?

split

Vardadieniai

split

Šiandien orai Lietuvoje

Orai Vilniuje Orai Kaune Orai Klaipėdoje Orai Panevėžyje Orai Alytuje Orai Marijampolėje Orai Utenoje Orai Kėdainiuose Orai Ukmergėje Orai Mažeikiuose

9,56€  8,00 €   / IŠPARDUOTA!